
Joanna Nalewajko-Kulikov
Institute of History, Polish Academy of Sciences

DIE JIDDISCHE SCHULE DER ERWACHSENEN: 
WARSAW YIDDISH PRESS AND GERMAN-JEWISH 

CONTACTS IN 1915–18

Abstract

The article discusses the complex situation of Warsaw Yiddish press during the 
German occupation of Warsaw (1915–18), entangled in contacts with both 
the  offi cial German authorities as well as representatives of German Jewish milieus 
(namely, Zionist and Orthodox ones). It is based on press reports from Yiddish 
and German-Jewish newspapers, archival sources and some personal memoirs. The 
newspapers taken into account are Haynt, Der Moment, as well as the German-
oriented Varshaver Tageblat and Dos Yudishe Vort.

Keywords: Yiddish press, German-Jewish press, Polish Jewry, German Jewry, Jews 
in Warsaw

The First World War was a peculiar period in the history of Yiddish 
press circulating in the Polish territory incorporated in the 
Russian Empire.1 On the one hand, the outbreak of the war and its 

1 This article is part of a broader research project on the history of mass Yiddish 
press in Warsaw before 1918. For more on the development of the press before 
the First World War, see Joanna Nalewajko-Kulikov, ‘“Who Has Not Wanted to Be 
an Editor?” The Yiddish Press in the Kingdom of Poland, 1905–1914’, Polin. Studies 
in Polish Jewry, xxvii (2014), 273–304. The situation of the Jewry in Polish lands 
during the war is discussed in, e.g., Egmont Zechlin (in collaboration with Hans 
Joachim Bieber), Die deutsche Politik und die Juden im Ersten Weltkrieg (Göttingen, 
1969); Konrad Zieliński, Stosunki polsko-żydowskie na ziemiach Królestwa Polskiego 
w czasie pierwszej wojny światowej (Lublin, 2005); Marcos Silber, Leumiut shona, 
ezrahut shava! Ha-ma’amats le-hasagat otonomia li-yehudei polin be-milhemet ha-olam 
ha-rishona (Tel Aviv, 2014); idem, ‘Ambivalent Citizenship – The Construction of 
Jewish Belonging in Emergent Poland (1915–1918)’, Simon Dubnow Institute 
Yearbook, x (2011), 161–84; idem, ‘Yiddish Language Rights in Congress Poland 
during the First World War: The Social Implications of Linguistic Recognition’, 
Polin. Studies in Polish Jewry, xxvii (2015), 335–65.

Acta Poloniae Historica
113, 2016

PL ISSN 0001–6892

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



90

 consequences increased an enormous importance of the informative 
role of the press. The danger, insecurity and uncertainty of tomorrow 
made the need for last breaking news so great that even some of the 
religious Jews, who would have never done it before the war, came 
around to reading the daily press. On the other hand, resulting from 
the military operations, evacuations, and other developments, both the 
authors and the readers were dispersed or separated from one another, 
while the pieces of news coming over were subjected to strict military 
censorship. With more and more failures suffered by the tsarist army, 
the head staff were infl uenced by increasing anti-spy and anti-Semitic 
sentiments, which affected the Jewish press, suspected of interme-
diation in transmitting secret information to the enemies. Finally, 
publication of journals and magazines in Yiddish and Hebrew was 
barred as from 18 July 1915.2 In Warsaw, the order affected three daily 
newspapers: the Hebrew-language Ha-Tsefi rah,3 and the Yiddish dailies 
Haynt4 and Der Moment.5

The ban was abolished in August 1915, by means of one of the fi rst 
orders imposed by the German occupiers in Warsaw. This produced, 
however, completely new conditions for the functioning of the Jewish 
press, since a multiplicity of levels on which Jews encountered the 
Germans was characteristic of the German occupation. Describing 
these relations as ‘German-Jewish’ would certainly blear their exten-
siveness, for neither of the parties was a monolithic group. On the 
German side, the Jewish question was investigated by the civil and 
military administration in the occupied territory, as well as by German 
Jewish milieus, Zionist and Orthodox alike. If there was any common 

2 Mendl Mozes, ‘Di ershte yorn funem varshever “Moment”’, in David Flinker, 
Mordechai Tsanin, and Shalom Rozenfeld (eds.), Di yidishe prese vos iz geven (Tel 
Aviv, 1975), 81.

3 Established 1862 in Warsaw by Haim Zelig Slonimski and produced until 
1931, Ha-Tsefi rah was the fi rst Hebrew weekly (and daily, from 1886 on) in the 
Kingdom of Poland. Originally a science popularisation magazine, it later on turned, 
with Nahum Sokolow as the chief editor, into a Zionist periodical with a political 
commentary bias.

4 Issued 1908–39, Haynt was a daily set up in Warsaw by Shmuel Yankev 
Yatskan. Considered a tabloid before 1914, it functioned since 1920 as the offi cial 
organ of the Zionist Organisation in Poland.

5 Published between 1910 and 1939, Der Moment was a daily edited by Tsevi 
Pryłucki; this strongest competitor of Haynt represented (since 1917) the Folkist 
party.

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



91

denominator for the thus-defi ned ‘German party’, probably the 
German stereotypes regarding the Ostjuden and the Yiddish language 
– the views worth some attention – and the will to use the Ostjuden 
in supporting the Germans in the war would be the one.6 There were 
at least two related groups among Polish Jews: the so-called national 
Jews (commonly referred to as ‘Jewish nationalists’), represented by 
Haynt and Der Moment, and an Orthodox milieu (putting aside the 
assimilated Jews, who, owing to the language barrier, were not readers 
of Yiddish/Hebrew-language press, and were not represented by it). It 
was not long afterwards that the milieus of Haynt and Moment, which 
usually described themselves as natsyonale yidn or natsyonal-bashtimte 
yidn supported the Zionist or Folkist movement; their conviction that 
being a Jew was not only about religion, because nationality came 
fi rst, was the reason for either cooperation or confl ict when it came 
to coexist with the German Jews.

I
THE VIEWS ON THE OSTJUDEN AND YIDDISH

September 1914 saw an appeal to Polish Jews announced in the 
German and German-Jewish press, and distributed also as leafl ets, 

6 The reference literature is extremely rich; hence, the subject-matter can be 
discussed herein very much in brief: this essay basically seeks to outline the 
background for the period’s complex contacts between the Germans, German Jews, 
and Jews in the occupied territory. Cf., in the fi rst place, Steven E. Aschheim, 
Brothers and Strangers. The East European Jew in German and German Jewish Conscious-
ness, 1800–1923 (Madison, 19992); idem, ‘Eastern Jews, German Jews and Ger-
many’s Ostpolitik in the First World War’, Leo Baeck Institute Yearbook, xxviii 
(1983), 351–65; Sarah Panter, ‘Zwischen Selbstrefl exion und Projektion. Die Bilder 
von Ostjuden in zionistischen und orthodoxen deutsch-jüdischen Periodika während 
des Ersten Weltkriegs’, Zeitschrift für Ostmitteleuropa-Forschung, lix, 1 (2010), 65–92; 
Wilhelm Terlau and Beate Wunsch, ‘“Ein Gespenst geht um in Deutschland (…)”. 
Die “Ostjudenfrage” im Spiegel der deutschsprachigen jüdischen Presse während 
des Ersten Weltkriegs’, in Achim Jaeger, Wilhelm Terlau, and Beate Wunsch (eds.), 
Positionierung und Selbstbehauptung. Debatten über den Ersten Zionistenkongreß, die 
‘Ostjudenfrage’ und den Ersten Weltkrieg in der deutsch-jüdischen Presse (Tübingen, 
2003), 67–109; Yfaat Weiss, ‘East European Jewry as a Concept and Ostjuden as 
a Presence in German Zionism’, Gal-Ed, xviii (2002), 73–88; eadem, ‘“Wir West-
juden haben jüdisches Stammesbewußtsein, die Ostjuden jüdisches Volksbewußt-
sein”. Der deutsch-jüdische Blick auf das polnische Judentum in den beiden ersten 
Jahrzehnten des 20. Jahrhunderts’, Archiv für Sozialgeschichte, xxxvii (1997), 157–78.

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



92

in Yiddish and Hebrew.7 The phrase ‘Muscovite iron yoke’ was used; 
persecutions imposed by Russia, the pogrom and the Beilis trial, were 
recalled; and, a promise was made: “Our banners shall bring you law 
and freedom, equal civic rights, freedom of religion, freedom of living 
without obstacles, in your own spirit, across the domains of economic 
and social life.”8

The appeal was produced in the milieu of elder-generation German 
Zionists who perceived the support offered to the Germans – the 
victorious party, as they believed – as an opportunity for Zionism to 
meet its goals in the Middle East, by gaining support for the idea of 
developing a Jewish state in the historical territory of Palestine, then 
part of the Ottoman Empire. Max Bodenheimer, one of the infl uential 
leaders of the Zionist movement in Germany, submitted (from the 
earliest days of the war) to the German authorities memoranda pos-
tulating the foundation in the Polish territory of a multiethnic buffer 
state, which would be allied with Germany and Austria-Hungary. This 
vision granted a special role to East European Jewry, who were meant 
to constitute a sort of vanguard of the German authority, a concept 
founded upon the kinship of the Yiddish and German languages and 
a shared hatred toward Russia.9

Since the postulate proposed by the Zionists was welcomed by 
the authorities, in the middle of August this group, led by Franz 
Oppenheimer and Max Bodenheimer, founded a ‘German Committee 
for Liberation of the Russian Jews’ (Deutsches Komitee zur Befreiung der 
russischen Juden). The body was equipped with its own propagandist 
journal Kol Mevaser, whose title explicitly evoked one of the earliest 
Jewish periodicals in tsarist Russia.10 The fi rst (and penultimate) 
issue contained, apart from the aforesaid appeal, an essay by Nahum 
Sokolow, in Yiddish, clearly opting for the German stance, against 

7 ‘Eine Proklamation an die Juden in Polen’, Jüdische Rundschau (4 Sept. 1914), 3. 
For more on the background behind the appeal, see Jay Ticker, ‘Max I. Bodenheimer: 
Advocate of Pro-German Zionism at the Beginning of World War I’, Jewish Social 
Studies, xliii, 1 (1981), 11–30; Zosa Szajkowski, ‘The German Appeal to the Jews 
of Poland, August 1914’, The Jewish Quarterly Review, N.S., lix, 4 (1969), 311–20.

8 “… die Freiheit, ungestört auf allen Gebieten des ökonomischen und kultu-
rellen Lebens in eurem Geiste zu leben”; ‘Eine Proklamation an die Juden in Polen’, 
Jüdische Rundschau (4 Sept. 1914), 3.

9 Ticker, Max I. Bodenheimer, 15–16.
10 Kol Mevaser, published between 1863 and 1871, was an Odessa-based Yiddish 

periodical, a supplement to the Hebrew weekly Ha-Melits.

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



93

Russia.11 When it became clear, however, that the war would go on 
for well longer than a mere few weeks, the Committee was renamed, 
under the pressure from the World Zionist Organisation into a ‘Com-
mittee for the East’ (Komittee für den Osten; KfdO)12 – the ideology it 
advocated remaining unchanged, though.

What is striking in Bodenheimer’s reminiscences of a journey 
he made in autumn 1914 to the headquarters of the Ober-Ost, is 
a leitmotiv characteristic of many a memoirs of German Jews who fi rst 
saw some of the Ostjuden by themselves – namely, an astonishment 
with their peculiar ‘oriental’ appearance (perceptible at fi rst sight) as 
well as their number: “After a drive of about three hours we reached 
Radom, where the picture that presented itself to our view was one 
altogether new to us. On the long street which traversed the city, 
a stream of men was meandering about – all in dark kaftans and 
caps. Among them, at fi rst, we saw few women and girls, but later 
the picture was colourfully enlivened by the latter. It seemed as if 
in this city there were only Jews”.13 Elsewhere, Bodenheimer remarks 
that the Jews he encountered on his way had already heard about the 
appeal: “They felt a certain pride at being addressed in their language 
in order to establish friendly relations.”14

The experience of encounter or contact with the exoticism of 
Eastern Europe caused that the Ostjudenfrage, which became an object 
of much attention in the public discourse, functioned as a ‘sensitive 
barometer for a Jewish-German self-defi nition’ to a larger degree than 
ever before.15 This topic was making headlines in the German-Jewish 
press, particularly in the KfdO organ entitled Neue Jüdische Monats-
hefte (which was initially meant to be named Ostjüdische Revue16).
The frequency of its appearance best testifi es to the mixed feelings 

11 Ticker, Max I. Bodenheimer, 18. As Bodenheimer remarks in his memoirs, Kol 
Mevaser was not ever distributed; see idem, Prelude to Israel: The memoirs of 
M. I. Bodenheimer, ed. by Henriette H. Bodenheimer (New York, 1963), 238.

12 For more on the KfdO, see Zechlin, Die deutsche Politik und die Juden, 126–38; 
on the infl uence of WWI on German Zionists and their contacts with the World 
Zionist Organisation, see Stefan Vogt, ‘The First World War, German Nationalism, 
and the Transformation of German Zionism’, Leo Baeck Institute Yearbook, lvii 
(2012), 267–91.

13 Bodenheimer, Prelude to Israel, 247.
14 Ibidem, 245.
15 Aschheim, Brothers and Strangers, 156.
16 Ibidem, 169.

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



94

associated with the coreligionists from the East. On the one hand, they 
were perceived with a bit of a thrill, for the misery of the local people 
reinforced the worst of the Ostjuden stereotypes prevalent in German 
culture.17 On the other hand, KfdO’s propagandists portrayed East 
European Jews as, in a sense, Kulturträgers: the Yiddish language and 
anything related with it was harnessed for the task. Participation in 
the warfare in the Polish territory implied contact with the traditional 
Jewish community and its language.18 For a group of German-Jewish 
activists, who had by then expressed their disdainful opinions on 
Yiddish or treated it as a bashful thing,19 the language was raised to 
the status of an instrument of promotion of German culture: “The 
thing is, we were not made aware yet that several millions of Polish 
and Russian Jews that had fl ed from there to beyond the Ocean were 
now paving the way for the German language far away in the East and 
beyond the seas, as long as we do not contribute to annihilating this 
powerful instrument of [advancing] Germanness abroad.”20 Hence, 
the KfdO earnestly promoted Yiddish before the German authori-
ties as a mittelhochdeutscher Dialekt.21 Franz Oppenheimer, the KfdO 
chairman, described in his memoirs the moment he instructed some 
that short stories and poems in Yiddish, written down phonetically in 
the Latin alphabet, be included in one of KfdO’s publications, to the 
enthusiasm of German readers. “A stunning thing, that! His Majesty 
must see this”, one aristocrat commented.22 As Steven Aschheim 

17 Aschheim, Eastern Jews, 353.
18 For a young German-Jewish soldier, Yiddish “initially sounds like some 

caricature, but has quite an expressive power to it, and a virtually unbelievable 
vitality”; see Dorothee Wierling, Eine Familie im Krieg. Leben, Sterben und Schreiben 
1914–1918 (Göttingen, 2013), 109.

19 Shulamit Volkov, ‘Język jako przestrzeń debaty na temat Żydów i żydowsko-
ści w Niemczech (1780–1933)’, in eadem, Pomysł na nowoczesność. Żydzi niemieccy 
w XIX i na początku XX wieku, trans. by Justyna Górny and Patrycja Pieńkowska 
(Warszawa, 2006), 96; Delphine Bechtel, ‘Cultural Transfers between “Ostjuden” 
and “Westjuden”. German-Jewish Intellectuals and Yiddish Culture 1897–1930’, 
Leo Baeck Institute Yearbook, xlii, 1 (1997), 67–83.

20 Heinrich Loewe, ‘Di jüdischdeutsche Sprache der Ostjuden’, in Andreas 
Herzog (ed.), Ost und West. Jüdische Publizistik 1901–1928 (Leipzig, 1996), 40.

21 Zosa Szajkowski, ‘The Struggle for Yiddish during World War I: The Attitude 
of German Jewry’, Leo Baeck Institute Yearbook, ix (1964), 134.

22 Franz Oppenheimer, Erlebtes, Erstrebtes, Erreichtes. Lebenserinnerungen (Düs-
seldorf, 1964), 106. The item in question was probably the pamphlet by Heinrich 
Loewe, Die jüdischdeutsche Sprache der Ostjuden (Berlin, 1915).

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



95

aptly put it, “[y]esterday’s cultural and linguistic vices were meta-
morphosed into today’s political virtues.”23

Journalistic commentaries regarding the Ostjuden quite frequently 
mentioned Yiddish press (regrettably, in a rather shallow manner). 
In his brochure Was sind die Ostjuden? Zur ersten Information, Nathan 
Birnbaum made the readers realise that “the ever-more-extensive 
and infl uential Yiddish-language press comes as the achievement of 
the two recent decades. Warsaw and New York, in particular, have 
seen the existence of enormous modern enterprises of Yiddish daily 
newspapers of varied party-related views – from the most passionate 
socialism, to the most provident conservatism.”24 The KfdO lobbied 
with the German authorities in favour of the Yiddish press in the 
occupied territories, arguing that the opportunity to read newspapers 
in Yiddish would keep the local Jews from reading Polish publica-
tions.25 Yiddish press could seem a good ally to acquire, especially 
once the plans to establish a Polish state under the auspices of the 
Reich modifi ed the visions proposed by Bodenheimer and the far-
reaching goals advocated by the KfdO – the latter had ever since begun 
lobbying for a national-and-cultural autonomy for the Jews within the 
Polish territory. It soon turned out, however, that the German civil 
administration of the Governorate-General (Generalgouvernement) of 
Warsaw was an important engine to be reckoned with – and one 
whose interests were not always convergent with those of the expo-
nents of the German Jewry.

II
YIDDISH PRESS WITHIN THE GERMAN CENSORSHIP SYSTEM

Historians and memoirists emphasise that on entering Warsaw on 
5 August 1915, around seven in the morning, the German troops were 
welcomed the warmest by the Jewish people:26 “… the Warsaw public 
behaved decently by showing calm and cold blood; only our dearest 

23 Aschheim, Eastern Jews, 357.
24 Nathan Birnbaum, ‘Was sind die Ostjuden? Zur ersten Information’, in 

Herzog (ed.), Ost und West, 22.
25 Szajkowski, Struggle for Yiddish, 144.
26 Krzysztof Dunin-Wąsowicz, Warszawa w czasie pierwszej wojny światowej 

(Warszawa, 1974), 22; Piotr Wróbel, Wielka roszada. Syjoniści warszawscy pomiędzy 
Niemcami a Rosją w czasie pierwszej wojny światowej, in Eleonora Bergman and Olga 

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



96

Yids gave a very hot and applausive welcome to the Germans – some-
thing we would have expected, actually”, Stanisław Dzierzbicki, 
economist and sociopolitical activist remarked.27 As it seems, however, 
this very fact should not be quite surprising, given the experience of 
the fi rst year of the war: compared against the tsarist army, the dis-
ciplined German troops seemed to ensure a respite from persecutions 
and pogroms (albeit the destruction of Kalisz was broadly covered in 
the Jewish press28).

Before the Germans entered the Polish capital, the Haynt edito-
rial and publishing team met and resolved to reactivate the daily 
as soon as practicable.29 The Der Moment team had similar plans. 
Nehemiah Finkelshtayn of Haynt and Tsevi Pryłucki of Moment met 
on the same day (5 August), together with other Warsaw-based 
magazine editors, on invitation of the new city commandant, Count 
von Arnim, at his offi ce. The host of the meeting remarked that the 
Germans did not treat Warsaw as an inimical territory, expecting 
in exchange the local press to respond adequately. In reply to an 
interpellation from the Jewish editors, the Count reassured that as 
soon as the fi ghting around Warsaw comes to an end, the Jewish press 
will regain the freedom to appear in circulation again and will be 
treated in the same way as the Polish press. On the following meeting, 
held on 6 August, von Arnim reconfi rmed that the dailies that had 
been issued for a long time, Jewish ones included, might be issued 
continually, with the editors remaining personally responsible for the 
content published until a censorship offi ce is established. As Tsevi 
Pryłucki remembered,

[t]he shelling coming from [the district of] Praga, along the entire section 
of the Vistula, … made walking in the streets dangerous. Therefore, I found 
it hard to convoke a few type-setters at the editorial offi ce. There was 
no-one of the associates present, so I eventually had to work the whole 
night, in order to get published Der Moment in the morning, on 7 August, 
after the three weeks of forced silence. … The paper was reissued now, but 

Zienkiewicz (eds.), Żydzi Warszawy. Materiały konferencji w Żydowskim Instytucie 
Historycznym w 100. rocznicę urodzin Emanuela Ringelbluma (Warszawa, 2000), 169.

27 Stanisław Dzierzbicki, Pamiętnik z lat wojny 1915–1918 (Warszawa, 1983), 63.
28 See, for instance, Haynt (1[14] Aug. 1914), 2; (3[16] Aug. 1914), 2; (4[17] 

Aug. 1914), 2.
29 Moyshe Grosman, ‘Haynt’. Ershter period 1905–1915, in Fun noentn over 

[a collection of essays; no editor specifi ed], ii (New York, 1956), 52.

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



97

had no distribution outside Warsaw, since the railway was not in operation 
and there was no communication with the outer world whatsoever. This 
being the case, we could only draw the news from the German newspapers 
sent to us via the army postal service. Thus, we published the communiqués 
of the German General Staff.30

Haynt issued (probably in the night of 6/7 August) a two-page special 
supplement, dated 6 August and with continuous page numbering, 
fi lled with notices of the new authorities and brief reports, neutral in 
tone, on the subsequent stages of taking over the power in the city. 
The vignette featured the old-style date, for the last time.

The following issue, published on Sunday, featured a blank spot left 
of a censorship intervention, right next to an announcement for the 
press signed by General Reinhard von Scheffer-Boyadel, which warned 
that publishers, editors and printers will be punished for distributing 
military news (unless with a special permit), false information or 
hearsays that might arouse disputes of a social or public, national 
or ethnic nature.31 This same issue of Haynt offered the readers an 
editorial article (the fi rst after a long break) by the Editor-in-Chief, 
Shmuel Yankev Yatskan, inducing to give the situation due weight, 
observe judiciousness and foresight.32 Judging by the reserved tone 
and the quite cautious choice of the words used, even Yatskan – 
a enfant terrible of the Jewish journalism – was impressed by the fi rst 
moments of the German occupation in Warsaw.

Initially, the Warsaw press was subordinated to the Board of Press 
under the High Command East; then, once the Governorate-General 
of Warsaw was established, it reported to the Press Section of the 
GG’s Civil Board (based in Warsaw). The Board as well as the Section 
was managed by Georg (Jerzy) Cleinow, German publicist, born and 
educated in the Lublin region.33 “Jerzy Cleinow was … an excellent 

30 Cwi Pryłucki, Wspomnienia (1905–1939), ed. by Joanna Nalewajko-Kulikov, 
trans. by Agata Kondrat (Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta 
Warszawy, 28, Warszawa, 2015), 92.

31 ‘A ferordnung far der prese’, Haynt (8 Aug. 1915), 3.
32 S. Y. Yatskan, ‘Fun tog cu tog’, Haynt (8 Aug. 1915), 3.
33 For more on Cleinow, see Heinz Lemke, ‘Georg Cleinow und die deutsche 

Polenpolitik 1914–1916’, in Fritz Klein (ed.), Politik im Krieg 1914–1918. Studien 
zur Politik der deutschen herrschenden Klassen im ersten Weltkrieg (Berlin, 1964), 
134–66; Jan Molenda, ‘Relacje z rozmowy Wacława Podwińskiego z Jerzym Clei-
nowem (przyczynek do zagadnienia polityki władz niemieckich w kwestii polskiej 

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



98

connoisseur of the relations in the East of Europe; nonetheless, he 
tended to draw biased conclusions based on his knowledge”, Count 
Bogdan Hutten-Czapski cautiously remarked in his memoirs.34 In 
the fi rst days of the occupation, Cleinow invited representatives of 
Warsaw press to visit his offi ce where he briefed them on the main 
guidelines of the German policy for Congress Poland, making his 
expectations pretty clear:

You have to intermediate between the postulates of the fi ghting German 
army, on the one hand, and the views and wishes of the Polish nation, on 
the other. I have put trust in you, Gentlemen, to the extent that you shall 
work together with me in this emollient sense, and it is based upon this 
trust that we also have abolished the ban on publishing newspapers; thus, 
you are elected to play a role, and act fully responsibly. Warsaw is the hub 
of any and all spiritual and nationalistic strivings of the Polish nation. Yet, 
Warsaw has the largest Jewish community in Europe. All the contradictions 
existing between the two groups must now fall silent, in the face of the 
historic events of major importance. As for the Poles, they have to hold 
back their anti-Semitic inclinations, whilst the Jews shall be barred from 
raising objections against Poles or denounce them; in a word, a complete 
ceasefi re, in nationalistic terms, must prevail.35

Tsevi Pryłucki, chief editor of Der Moment, instantly published a report 
on the meeting, as he aptly reasoned that for the Jewish people, 
extremely weary of the war, this would come as a portent of appease-
ment and reassurance. But Cleinow chastened him harshly for that; as 
it later appeared, after Pryłucki left the meeting, the attendees were 
told that the exposé was strictly confi dential. Der Moment was not 
punished with suspension by intercession of Dr Ludwig Haas, head of 
the Jewish Department at the Warsaw Generalgouvernement’s Civil Board 
– the main institution the Jewish populace was directly subject to.36

w sierpniu 1915 r.)’, Najnowsze Dzieje Polski. Materiały i Studia z Okresu 1914–1939, 
i (1958), 161–82.

34 Bogdan Hutten-Czapski, ‘Zdobycie Warszawy w 1915 roku’, in Krzysztof 
Dunin-Wąsowicz (ed.), Warszawa w pamiętnikach pierwszej wojny światowej (War-
szawa, 1971), 126.

35 Cracow, Archiwum Narodowe [hereinafter: ANK], Naczelny Komitet Naro-
dowy, Prezydium (akta), Sekretariat Generalny, 29/530/0/NKN 87: The German 
occupation in the Kingdom of Poland. Press-censorship relations, l. 30.

36 Steven Aschheim is not the only historian to have observed that Haas, “a man 
of great personal integrity and political acumen, … was nevertheless quite unsuited 

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



99

The other editors, Polish and Jewish alike, who had to do with 
Cleinow, remembered him afterwards as a man hard to cooperate 
with, putting it mildly. Yeshaye Uger, Editor-in-Chief with the Lodzer 
Tageblat, recollected the moment Cleinow demanded from him, in the 
spring of 1915, that he wrote an article on anti-Semitic riots in Kalisz. 
Not willing to yield, Uger argued that a large daily, like, for instance, 
Haynt, would not ever be requested to do such a thing. At that point, 
Cleinow sought what the Haynt thing actually was; having heard that 
it was a “newspaper supported by the Jewish society in its entirety”,37 
he burst into laughter, asking, “Ah, a Jewish The Times of sorts? 
Lieber Redakteur, come on!, we apply no ‘class’ difference: a Times or 
a Tageblat is one and the same thing for us. We are waging a war, and 
are inconsiderate to everyone.”38 A few weeks later, Uger was secretly 
told by a censor – a Jew himself – that Cleinow ordered for a pile of 
Haynt copies, got a few articles translated for his use, and compiled 
a ‘long and, certainly, unfavourable’ report for Field Marshal Paul 
von Hindenburg himself.

Uger, who says he read, in 1918, a copy of the report as well as the 
reply from Hindenburg’s staff, reports that Cleinow described Haynt 
as a “nationalist” newspaper, and remarked that the Yiddish press was 
managed by unzuverlässig (unreliable, untrustworthy) Litvaks and that 
Haynt wrote “the meanest lies and calumnies” about the German army. 
The reply suggested that he took resolute measures against the daily – 
the best solution possibly being for him to launch a Yiddish paper of 
his own, in Warsaw, and ensure it the largest promulgation possible.39

to the task. He was an assimilated Jew and had no sympathy or understanding for 
the folk dimension of Jewish life.” (Aschheim, Brothers and Strangers, 180). Pryłucki, 
for a change, remembers Haas quite sympathetically, remarking that after his arrival 
in Warsaw, the German authorities’ attitude towards the Jews improved remark-
ably (Pryłucki, Wspomnienia, 94). Pryłucki fi rst met Haas via Paul Nathan, Vice 
Chairman of the Hilfsverein der deutschen Juden.

37 Y. Uger, ‘Hindenburg kegn “Haynt”’, in ‘Haynt’ yubiley-bukh 1908–1928 
(Varshe, 1928), 12 [a Haynt jubilee book; no editor specifi ed].

38 Ibidem.
39 Ibidem. I have found no confi rmation of this story, whether in Hindenburg’s 

recollections (Paul von Hindenburg, Aus meinem Leben [Leipzig, 1920]) or in his 
most recent biography (Wolfgang Pyta, Hindenburg. Herrschaft zwischen Hohenzollern 
und Hitler [München, 2007]). The episode was probably one of those Hindenburg 
quite frequently dealt with at the time. For more on the importance of the German-
inspired press as a warfare tool, see Friedrich Bertkau, Das amtliche Zeitungswesen 

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



100

Set up in September 1915 in Warsaw, Varshaver Tageblat, the new 
daily, was one of the magazines created out of Cleinow’s initiative or 
bought out by him.40 Considered a ‘pledged pro-German magazine’, one 
which supported KfdO’s policies in Poland, the paper reportedly received 
200,000 marks of a subsidy.41 The editorial in the fi rst issue declared:

We are unconditionally loyal towards the Polish nation. What is more, we 
recognise, with no subterfuge, the Polish nature of this country and have the 
highest regard for the upstanding Polish culture. Yet, we shall demand that 
the rights of the ethnic minority, the one that we really are, be respected. 
We shall endeavour, earnestly and openly, to render the Polish-Jewish rela-
tions improved, whilst we believe that it is not assimilatory manners that 
might ameliorate these relations. … it is only upon the footing of justice 
and equality that better, human, Polish-Jewish relations may develop.42

Courland-born Lazar Kahan, a journalist of experience, whom Cleinow 
earlier on made the editor with Lodzer Folksblat, was now to run the 
Varshaver Tageblat. Hersh Dovid Nomberg, before then regular con-
tributor of Haynt, made his debut as the literary director; moreover, 
Samuel Hirschhorn and Saul Stupnicki cooperated on a regular basis 
with the new newspaper.43 Nomberg, Hirschhorn, and Stupnicki all 
ranked among the best, and best recognised, Jewish publicists or 
commentators in the Kingdom of Poland. Apart from Nomberg, four 
other Haynt contributors joined Varshaver Tageblat: Lipe Kestin, Hilel 
Maymon, a certain A. Zinger, and A. L. Yakubovitsh, the author of 
extremely popular roman-feuilletons.44 It was a blow for Haynt; even 

im Verwaltungsgebiet Ober-Ost. Beitrag zur Geschichte der Presse im Weltkrieg (Leipzig, 
1928), 7–9. More generally on the German press policies pursued during the war, 
see Martin Creutz, Die Pressepolitik der kaiserlichen Regierung während des Ersten 
Weltkriegs (Frankfurt am Main, 1996).

40 This was also true for Dziennik Polski, Gazeta Łódzka, Deutsche Lodzer Zeitung, 
Lodzer Folksblat, Deutsche Warschauer Zeitung, and Polski Kurier Narodowy; cf. Molen-
da, ‘Relacje z rozmowy’, 176–7.

41 Żydzi w Królestwie Polskim [w 1917 r.] (Zarys informacyjny), in Czesław Brzoza 
(ed.), Żydowska mozaika polityczna w Polsce 1917–1927. Wybór dokumentów (Kraków, 
2003), 35.

42 ‘Cu unzere lezer’, Varshaver Tageblat (26 Sept. 1915), 2.
43 Kalman Weiser, Jewish People, Yiddish Nation: Noah Prylucki and the Folkists 

in Poland (Toronto, Buffalo, and London, 2011), 125–6.
44 Ber Kutsher, who started working for Haynt in June 1916, mentions that the 

editorial board consisted of Avrom Goldberg, Aron Einhorn, Aron Riklis, Moyshe 

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



101

though a lesser-than-usual number of journalists coped well with 
editing the daily paper whose volume was reduced in the wartime to 
a mere four pages, the Varshaver Tageblat, once emerged, doubtlessly 
posed a competitive threat to any journal. Not only its strong team 
of publicists reinforced its position: its infrastructure, fed with 
Cleinow’s money, did the job well enough. Within less than a fort-
night of its opening, Tageblat was distributed to all the larger cities 
in the GG of Warsaw (later, the reach was extended to the General-
Governorate of Lublin). A single issue of Tageblat cost 5 pfennig, 
which was one pfennig cheaper than the charge for a Haynt. Those 
who paid the subscription for Tageblat for the year 1916 were promised 
a whole heap of bonuses: an interesting potpourri of works of 
Yehoyesh, Arthur Schnitzler, Émile Zola, Eliza Orzeszkowa, and Leo 
Tolstoy, along with a ‘portrait of Jewish writers, poets, and journal-
ists’, and a map of Europe.45 At that moment, Haynt could only offer 
its subscribers E. N. Frenk’s book A History of Jews in Poland46 as 
a bonus, although in October and November 1915 its editors made 
noticeable efforts to increase the newspaper’s attractiveness: more 
advertisements and announcements were published, instalment 
novels printed, the afternoon edition issued again, and important 
articles announced.

The key question that made headlines in all the newspapers at the 
time was a school system regulatory act made effective by the German 
authorities in September 1915. Under the new law, German and Polish 
were made the obligatory languages taught at Jewish elementary 
schools.47 This caused a stir in the milieu of Jewish nationalists; 
the everlasting debate reopened over the language to be considered 

Gershon Feldshteyn, Aron Gavze, Eliezer David Finkel, Menachem Kipnis, Pinhas 
Kats, Henoch Ish, Beniamin Kremer, Moyshe Khaykin, and himself; B. Auerbach, 
Yankev Rayzfeder, and the reporter Shloyme Faynkind contributed on a freelance 
basis. See Ber Kutsher, ‘Sh. Y. Yatskan – “Haynt” un “Hayntige Nayes”’, in David 
Flinker, Mordechai Tsanin, and Shalom Rozenfeld (eds.), Di yidishe prese vos iz 
geven (Tel Aviv, 1975), 65.

45 Varshaver Tageblat (17 Dec. 1915), 7.
46 Haynt (23 Dec. 1915), 1. For more on Ezriel Natan Frenk, who contributed 

to Haynt on a regular basis, see François Guesnet, ‘Geschichte fürs jüdische Volk: 
Ein vorläufi ges Porträt des Historikers Ezriel Natan Frenk’, in idem (ed.), Zwischen 
Graetz und Dubnow: Jüdische Historiographie in Ostmitteleuropa im 19. und 20. Jahr-
hundert (Leipzig, 2009), 119–45.

47 Zieliński, Stosunki polsko-żydowskie, 196.

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



102

‘national’ for Jews: Yiddish, or Hebrew? And, is the former a full-
fl edged language, or ‘just’ a dialect? In any case, Yiddish recognised 
as a language would not imply lobbing for Yiddish as a language of 
instruction. Saul Stupnicki put forth the argument, in Haynt, that 
a dialect becomes a language when it already has a literature written 
in it, which was exactly the case of Yiddish.48 He gladly welcomed 
the establishment of separate Jewish schools, for which he postulated 
Hebrew being extensively taught as part of the syllabus, thus enabling 
to develop a ‘Jewish spirit’ to prevail in the Jewish school:

Hebrew is a repository of our cultural treasures; it is within Hebrew that 
the source lies of our national specifi city, our morality, and knowledge. This 
is why every national Jew [natsyonaler yid], or even, just a Jew who belongs 
to the nation [folk] and wishes the nation to subsist, must endorse this 
scheme and put forth the demand for a possibly big number of hours of 
Hebrew taught at public [i.e., elementary] schools.49

Finally, German was accommodated as the language of instruction at 
some Jewish schools; elsewhere, Yiddish, pretending to be a ‘German 
dialect’, was employed.50 Aleksander Kraushar wrote scornfully of the 
trend: “This jargon, being a spoiled German language, was accepted 
by the unenlightened Jewish rabble, corrupt by the Russians and with 
support from the Litvak element, for their mean schools as the 
language of instruction.”51

In contrast to Varshaver Tageblat, Haynt unceasingly contended 
with the German censorship (as did the other periodicals, not under 
Cleinow’s control). In September 1915, exactly the moment the fi rst 
issue of Tageblat was published, editorial teams received from the 
Press Board a circular which read: “The incidents of jargon periodicals 
disturbing the home peace [Burgfrieden] by partly ungrounded attacks 
on the Polish populace are proliferating. In the event that, with this 
circular letter having been received, spiteful articles against Poles 
continue to be published in these periodicals, I shall thence seek to 

48 Saul Stupnicki, ‘Yidishe tsayt-fragen (1). Tsi iz yidish a shprakh?’, Haynt 
(20 Sept. 1915), 3.

49 Idem, ‘Yidishe tsayt-fragen (2). Kheyder un folks-shule’, Haynt (27 Sept. 
1915), 3.

50 Zieliński, Stosunki polsko-żydowskie, 197.
51 Aleksander Kraushar, Warszawa podczas okupacji niemieckiej 1915–1918. 

Notatki naocznego świadka (Lwów, Warszawa, and Kraków, 1921), 54.

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



103

punish the responsible editors and printers.”52 Cleinow demanded 
from the Yiddish newspapers, in October 1915, that they reprint 
the headquarters’ communiqués in German with use of the Hebrew 
alphabet53 – the offi cial reason being the will to facilitate the work 
of the censors, who, purportedly, could not fl uently read in Yiddish. 
Jewish journalists could guess that the actual point behind it was to 
accustom the readers to the German language, which was to gradually 
replace Yiddish.54 Konrad Olchowicz Jr., editor of the leading Polish 
daily Kurier Warszawski, observed that there was not much difference 
between Russian and German censors:

For the press, the change brought-about was the most directly refl ected 
in the transition from the embrace of Russian censorship into the no-less-
caring hug of its German peer. The character of this occurrence, which we 
essentially perceived as jumping out of the frying pan into the fi re, is well 
illuminated by a handwritten remark made by a German censor on the 
margin of one of the fi rst rough-proof ever sent to the German censors. 
Having crossed the whole text out with a red ink, this is what the German 
censor wrote, in Russian, in a Latin transliteration [of the Cyrillic]: ‘Vsyo 
mozhno, no tolko ostorozhno’ [‘Any content is allowed, just always be careful’]. 
In spite, though, of this humorous reassurance of a German censor, you 
could afford in print certainly not anything, and very little in fact, even 
if you made the best of your prudence. … the German censorship sieve 
turned out to be no less dense and tight than, previously, the Russian one.55

Ber Kutsher, a journalist with Haynt, was of the same opinion: “There 
were days when more than a half of the material submitted was 
crossed-out by the censors, in its entirety or in part.”56 Mendl Mozes, 

52 Tajne dokumenty cenzury niemieckiej 1914–1918, trans. by Stefan Podkomor-
ski (Warszawa, 1919), 12. The circular was dated 26 Sept. 1915.

53 The ordinance was in force from 12 Oct. 1915 to 13 Aug. 1916; cf. Szajkowski, 
Struggle for Yiddish, 144.

54 Mozes, ‘Di ershte yorn’, 81.
55 Konrad Olchowicz, Ćwierć wieku z ‘Kurierem Warszawskim’ (Kraków, 1974), 

62–3. Ferdynand Hoesick was of a similar opinion: “… gradually, also they [i.e., 
the German censors – note by J.N.-K.] followed, soon afterwards, the practical 
example of their Russian predecessors, the only difference being that the Germans 
were more zealous and smarter, which means, more sophisticated (even in bribe-
taking).”; Ferdynand Hoesick, Ze wspomnień o cenzurze rosyjskiej w Warszawie 
(Warszawa, 1929), 44.

56 Kutsher, ‘Sh. Y. Yatskan’, 65.

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



104

a Der Moment contributor, made acquaintance with the censors of 
Yiddish press in Warsaw: Stein, ‘a typical German Junker’, and Arnold, 
Lutheran pastor: “Both … were agents of the German secret police 
and informed it on the Jewish press and Jewish journalists. Both could 
manage written Yiddish and could understand the language well.”57

The rebellious press lent itself easily to various sorts of chicanery. 
As an anonymous memorial stated:

The Press Board has not shied away from bribing the press-men and indi-
viduals. One powerful means of corruption is rendering the paper supplies 
for dailies conditional upon their political line. Mr. Cleinow prevents paper 
supplies from reaching Warsaw; the editorial boards are only allowed to fetch 
[some paper] by his intermediation (may it be added that Mr. Cleinow charges 
very big prices for the paper, almost twice as high as the previous charges …). 
Mr. Cleinow furthermore keeps the press dependent upon him by furnish-
ing it with dispatch-messages (the thrifty entrepreneur never neglecting 
minding his own business as he bars the daily newspapers from publish-
ing special supplements announcing pieces of news of importance, so as 
to prevent competition to such extras issued by his own newspaper).58

Records repeatedly tell us about Cleinow’s actions interpreted as 
“dirty competition pursued by a privileged entrepreneur”;59 this might 
have been the main reason why Mendl Mozes set up a private press 
agency, in November 1915 in Warsaw, named Biuro Wiadomości Dzien-
nikarskich (Journalist News Bureau), meant to supply the Jewish 
press.60 Otherwise, access to news concerning local events tended to 
pose problems: for example, at a party for the press people held at 
Warsaw’s Bristol Hotel relative to the proclamation of the 5 November 
1916 Act, the only Jewish journalists invited were Varshaver Tageblat’s 
Lazar Kahan and his brother Israel Kahan of Lodzer Folksblat.61

The editorial teams of both Haynt and Der Moment sighed with 
relief as Cleinow resigned in 1916 as head of the Press Board. Haynt, 

57 Mozes, ‘Di ershte yorn’, 81–2.
58 ANK, Naczelny Komitet Narodowy, Prezydium (akta), Sekretariat Generalny, 

29/530/0/NKN 87: The German occupation in the Kingdom of Poland. Press-
censorship relations, l. 47.

59 Ibidem, l. 36.
60 Ibidem, l. 192. For more on the Bureau, cf. ‘Żydowska Agencja Telegrafi czna’, 

[entry] in Jerzy Tomaszewski and Andrzej Żbikowski (eds.), Żydzi w Polsce. Dzieje 
i kultura. Leksykon (Warszawa, 2001), 553.

61 ‘Der prese-ovend [!] in Bristol’, Haynt (9 Nov. 1916), 3.

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



105

reportedly, refused to publish materials received from Cleinow, which 
implied severe fi nancial consequences, almost leading the newspa-
per to bankruptcy.62 But this did not mark an end of their troubles 
with competitors.

III
RELIGION, OR NATIONALITY?

The aforesaid proclamation called ‘Act of 5 November’ signalled a turn 
in the German policy toward Poland. It also marked a changed attitude 
to the Polish Jewry: winning the Jews over for the German cause was 
no more as important as co-opting the Poles. The authorities conse-
quently came to the conclusion that Varshaver Tageblat would be of 
no use anymore: “… in certain Jewish-German circles that are fearing 
the strengthening Jewish nationalism and Jewish emigration to 
Germany, an action was initiated against the periodical’s nationalistic 
militancy”, an anonymous, pretty well-informed contributor to 
Piotrków-based Wiadomości Polskie wrote.63 The last issue of the 
Tageblat, dated 31 January 1917, informed that the journal was to be 
suspended in order to give way to a new one.64 This procedure, 
imposed by the authorities, is said to have aroused criticism “across 
the segments of Poland’s population”.65

A new daily, entitled Dos Yudishe Vort, set up in February 1917, 
came in lieu of Varshaver Tageblat. The newspaper was endorsed 
by “two fanatically pious Jews, in the nature of the Frankfurt-style 
godly Orthodox”,66 namely, Pinhas Kohn and Emanuel Carlebach, 
German fi eld rabbis. The idea of publishing a daily paper for masses 
of Orthodox Jews in Polish lands fi rst appeared in German Orthodox 
milieus in autumn 1914.67 The rabbis also initiated the establishment

62 Chaim Finkelstein, ‘Haynt’ – a tsaytung bay yidn (1908–1939) (Tel Aviv, 
1978), 63; Kutsher, ‘Sh. Y. Yatskan’, 65.

63 Żydzi w Królestwie Polskim [w 1917 r.], 36.
64 ‘Aus dem Warschauer Leben’, Neue Jüdische Monatshefte (10 Feb. 1917), 262–3.
65 ‘Von der Warschauer Presse’, Jüdische Rundschau (9 Feb. 1917), 53.
66 Finkelstein, ‘Haynt’, 64.
67 Tobias Grill, ‘Die polnisch-jüdische Tageszeitung “Das Yudishe Vort” als 

Versuch eines deutsch-jüdischen Kulturtransfers nach Osteuropa’, in Eleonore 
Lappin and Michael Nagel (eds.), Deutsch-jüdische Presse und jüdische Geschichte. 
Dokumente, Darstellungen, Wechselbeziehungen (Bremen, 2008), 187.

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



106

of Agudat ha-Ortodoksim, known afterwards as the Agudat Israel 
(Agudas Yisroel) – a new political party of Orthodox Jews, which at 
its founding convention in November 1916 had 17,000 members. As 
an expert in Aguda’s history remarks, “Polish orthodoxy turned to 
politics not to preserve a dwindling minority group, as in Germany, 
but to provide a spokesman for a hitherto silent majority”.68 It seemed 
that an own daily paper would best act as ‘spokesman’, but the reality 
turned more complex. Tzaddik Abraham Mordechai Alter of Ger (Góra 
Kalwaria), whose support was sought by German rabbis, was not 
completely enthusiastic about Orthodox Jews reading the press, even 
if a newspaper would itself be Orthodox. While he encouraged the 
subscription of Dos Yudishe Vort, he remarked in an open letter to his 
followers: “One ought not to infer that I consider it an obligation to 
read some newspaper. If a Jew reads no newspapers and remains pre-
occupied with the Torah only, it is a very good and salutary thing.”69 
It is hard to tell how many Jews might have obeyed their tzaddik at 
this particular point; what we are told, though, is that the daily, fi lled 
with “articles of German rabbis and scholars, being not quite easy 
reading”, proliferated in 10,000 copies.70

Haynt and Der Moment were perfectly aware of the threat posed to 
them by the newspaper whose reach extended to a so-far-neglected 
segment of the reader market, and whose publishers were free of 
fi nancial problems. A counteroffensive was launched immediately; 
as rabbi Carlebach bitterly put it in a private letter:

What these Zionist and nationalistic beasts, who have been holding 
a monopoly for the press as a whole, do and write against the Yudishe Vort 
and how much worry there is about the labour, is unbelievable. Articles and 
malicious remarks in their organs would have been pretty complimentary 
for us if there hadn’t been the necessity (which we have always dodged) 
of getting entangled in polemics which are pursued otherwise than in the 
cultural countries. Clearly, the German-Jewish newspapers also informed 
in a tendentious [and] mendacious manner; [but] there [i.e., in Germany 
– note by J.N.-K.] we defend our position based upon the press law. Here, 
in the city, Haynt and [Der] Moment have taken liberties with the following 

68 Gershon C. Bacon, The Politics of Tradition. Agudat Yisrael in Poland, 1916–1939 
(Jerusalem, 1996), 43.

69 ‘Polen’, Neue jüdische Monatshefte (24 April 1917), 424.
70 Dovid Druk, Tsu der geshikhte fun der yudisher prese (in Rusland un Poylen) 

(Varshe, 1920), 139.

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



107

ribs, among others: The roundsmen delivering papers for the subscribers 
– surely, those small brats – were bribed, so the 300 subscribers for whom 
those boys had been dispensed the paper simply didn’t receive a single 
copy over the whole day. The paper deliverers in the street were bribed 
so they replied, if enquired, that Yud[ishe] Vort has ceased being issued, 
or the like thing. In the province, with no-one there who would be able 
to explain and defend our rights, they act even more brazenly: the copies 
sent over were simply robbed from the boxes, so nobody fi nally received 
their copy of the paper.71

The main arena of confl ict between the periodicals of ‘national’ 
Jews and the new, ‘orthodox’ daily was the defi ning of Jews in ethnic/
national categories. 15 November 1916 saw the occupational authori-
ties publish an ordinance establishing a ‘Jewish Religious Community’ 
in the Governorate-General of Warsaw.72 Recognising the Jews as 
a ‘religious group’ and rendering their communities denominational, 
rather than offering them a status of national-and-cultural autonomy 
units, expectedly triggered criticism from Haynt, along with the 
concern that lack of autonomy would cause adverse consequences 
for the Jews in Poland, once it re-emerges as a state. In an article 
entitled Di frayhayt fun gevisn, Aron Einhorn noticed that (insofar as 
the fear of equal rights for Jews was, to a considerable degree, a fear of 
economic competition) the fear of being given a national and cultural 
autonomy ensued from the disinclination of the Poles to recognise 
that Poland was the Jews’ own country as well. Whilst admitting that 
religion was once the determinant of Jewishness, Einhorn remarked 
that the times have now changed:

The Yiddish language, the Yiddish literature, the Yiddish education is 
not a whim of some individuals who are willing to pursue their politi-
cal purposes through it. It is a form of our socio-cultural life, one of the 
manifestations of our inner national conscience that is alive and is burning 
within every Jew. Whoever lay his hand on all this, thusly he makes an 
attempt on our f r e e d o m  o f  c o n s c i e n c e [stressed as in the original 
– note by J.N.-K.].73

71 Alexander Carlebach, ‘A German Rabbi Goes East’, Leo Baeck Institute Year-
book, vi (1961), 106–7.

72 For more on this topic, see Marcos Silber, ‘The German “Ordinance Regard-
ing the Organization of the Religious Jewish Community” (November 1916–1918)’, 
Studia Judaica, xviii, 1 (2015), 35–55.

73 Aron Einhorn, ‘Bletlekh. Di frayhayt fun gevisn’, Haynt (24 Nov. 1916), 3.

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



108

In general, however, Haynt had a rather limited room for manoeuvre 
left. Indeed, its editors mocked at the Dos Yudishe Vort’s advertising 
brochure which promised golden mountains to the Jews.74 It is true 
that Yatskan no less ironically wrote of the closedown of Tageblat, 
jeering its editorial board’s farewell article which stated that the 
paper’s team should take credit for having raised the ethnic, or 
national, awareness of Polish Jewry.75 Nonetheless, Haynt would not 
publish as many hectoring polemics, or critiques as open, as those 
appearing, for instance, on the occasion of the Fourth Duma election 
carried out in Warsaw in 1912.76 Instead, the newspaper confi ned 
itself to somewhat maliciously commenting on some articles, limiting 
this to the section ‘In unzer veltl’ (‘In our circle’) and thus as if sug-
gesting that those were internal affairs of the journalist milieu. This 
might have ensued from the actions taken by the German censors (if 
not, additionally, from the editors’ self-censorship). Another possible 
reason was that the winter and early spring of 1917 were marked by 
the formation of a new Jewish party, called Folkspartay (‘People’s 
Party’) and run by Noyekh Pryłucki.77 Judging by the numerous 
enunciations, the Haynt milieu was preoccupied by this issue to 
a much greater extent than by the actions of the Orthodox party: 
Pryłucki’s political activities posed a threat that Der Moment, the 
periodical he co-edited, would defi nitely be ranked fi rst amongst 
the newspapers deemed to represent a Jewish national point of view 
and the politically aware Jewish masses.78

A thorn in the side of both dailies was, doubtlessly, the fact that 
Carlebach and Kohn highlighted the loyalty of the Orthodox Jews 
with respect to Polish interests.79 A correspondent with Wiadomości 
Polskie in 1917 described Dos Yudishe Vort thus: “The magazine fi ghts 
the nationalistic and separatist tendencies, strives for harmonious coex-
istence between the Jews and the Polish society. … The periodical is 

74 ‘In unzer veltl’, Haynt (30 Jan. 1917), 3.
75 Yatskan, ‘Fun tog tsu tog. Di 16 khadoshim …’, Haynt, 28 (1 Feb. 1917), 3.
76 This aspect is dealt at some length in my essay ‘Myśli nowoczesnych Żydów. 

Wybory do IV Dumy, bojkot ekonomiczny i stosunki polsko-żydowskie (1912–1914)’, 
Kwartalnik Historii Żydów (forthcoming).

77 Weiser, Jewish People, 150–60.
78 See, for instance, Aron Einhorn’s Folkizm, a cycle of articles published in 

Haynt in January and February 1917.
79 Grill, Die polnisch-jüdische Tageszeitung, 189.

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



109

edited meticulously, the articles therein published being imbued with 
a sense of responsibility. The entire Jewish press has opposed it, since 
Dos Yudishe Vort has proved courageous enough to come out against the 
machinations of peasant party activists and the utopias of the Zionists.”80

1918 saw the German-Jewish press reveal a private memorandum 
of rabbi Pinhas Kohn, which characterised the specifi ed circles of 
Polish Jews based on their disposition to cooperate in political terms. 
The memorandum regarded the Orthodox the easiest controllable 
group, the Zionists being the toughest to control. A separate category, 
‘destructive element’, was coined for the Litvaks,81 which certainly 
refl ected the bad experiences of the German rabbis: with the Germans 
eventually leaving Warsaw, and in the face of the ever-worsening 
fi nancial situation of Dos Yudishe Vort, they resolved, in February 1919, 
that the daily be closed down.

V
CONCLUSION

Beginning with November 1916, the Jewish press’ attention was 
increasingly absorbed by Polish-Jewish relations and the situation of 
Jews in the emerging Poland. The necessity to collaborate with the 
German authorities, or with German Jews, perforce, ceased to be 
perceived as a fi rst-rank task. All the same, the German occupation 
years marked the beginning of a new epoch for the Yiddish press. As 
Dovid Druk, a journalist, wrote:

The situation changed once the Germans seized the whole of Poland. The 
Yiddish press begins going out ‘into the world’ and thus gets drawn into the 
orbit of the European press. Taken into account for the fi rst time now, the 
Yiddish press becomes, all of a sudden, an i n t e r n a t i o n a l factor [stressed 
as in the original – note by J.N.-K.]. … Reports are prepared on what the 
Yiddish press writes about. With yet another important offi cial notice coming 
out, questions appear the very next day: What are the Yiddish press saying?82

This opinion is confi rmed by the numerous mentions about Warsaw 
Yiddish press in wartime magazines and brochures. Bernard Lauer’s 

80 Żydzi w Królestwie Polskim [w 1917 r.], 36.
81 ‘Alljüdische Politik’, Der Israelit (17 Jan. 1918); quoted after Aschheim, Eastern 

Jews, 361.
82 Druk, Tsu der geshikhte, 125.

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



110

brochure La question polono-juive d’après un juif polonais and an article 
by Wolfgang Heinze, published by the Preussische Jahrbücher (both of 
1916), ranked among the most important such publications. An 
assimilated Polish Jew, Lauer accused the Yiddish press of having 
aroused hatred towards Poles among the Jewish masses, and con-
cluded: “These weeds could only have grown in the heavy climate of 
Russian dominance … . It was only under these completely abnormal 
conditions that a press like that could … terrorise the people whose 
interests it allegedly defended.”83

Wolfgang Heinze, author of probably the fi rst article focused 
solely on the Yiddish press in the Polish territory and published in 
the German press during the war, criticised Lauer’s approach, for 
a change, deeming it overly negative. With no elementary-level uni-
versal education offer present (other than heders), Heinze emphasised 
the didactic role of Jewish press, naming it a ‘Yiddish school for 
adults’ (die jiddische Schule der Erwachsenen)84. Referring to the afore-
mentioned Haynt’s article by Stupnicki about Yiddish as a language 
having its own literature (Literatursprache), he concluded: “The visits 
I paid to the editorial offi ces of Warsaw Yiddish magazines have made 
me convinced that their editors I encountered proved to be ones 
whose educational background well bore comparison with some of 
their European colleagues.”85

Reports and articles published by German-Jewish periodicals dealt 
at times with Litvak-related threads. For instance, Otto von Zwiedi-
neck tried to persuade the readers of the Neue Jüdische Monatshefte 
that the development of the Jewish national movement in Polish 
lands did not come in consequence of the infl ow of Litvaks, whom 
he otherwise (not quite consistently, in fact) termed ‘General-Staff 
offi cers for the national movement’ (die Generalstabsoffi ziere für die 
nationale Bewegung).86 KfdO activists, having met some representatives 

83 Bernard Lauer, La question polono-juive d’après un juif polonais (Paris, 1916), 9.
84 Wolfgang Heinze, ‘Die polnisch-jiddische Presse’, Preussische Jahrbücher, 163 

(1916), 508.
85 Ibidem (“Meine Besuche auf den Redaktionen der Warschauer jiddischen 

Blätter überzeugten mich, dass ich in den Schriftleitern Männer vor mir hatte, 
deren Bildung sehr wohl den Vergleich mit der von so manchen ihrer europäischer 
Kollegen aushält.”).

86 Otto von Zwiedineck, ‘Die Litwaki. Eine Tatsachenbeleuchtung zur Ostju-
denfrage’, Neue Jüdische Monatshefte, 17 (1918), 394.

Joanna Nalewajko-Kulikov

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04



111

of Yiddish press on one of their trips to Warsaw, reported later on 
that “[i]n many respects the Yiddish press was well in advance of 
offi cial Jewish bodies in expressing the wishes of the Jewish popula-
tion. … more unity and desire not to give in to Polish pressure were 
observed at a meeting with representatives of the press than at similar 
meetings with other Jewish leaders.”87 No doubt, the years of German 
occupation solidifi ed the hegemony of the Yiddish press as a guard 
of Jewish interests and consciences. Having regard to the politicisa-
tion extending to the Orthodox strata of the Jewish community, it 
seems that the press as such conclusively won the battle, becoming 
an inseparable element in the life of every Jew, regardless of his (or 
her) political convictions.

trans. Tristan Korecki

SELECTED BIBLIOGRAPHY

Aschheim Steven E., Brothers and Strangers. The East European Jew in German and 
German Jewish Conscio usness, 1800–1923 (Madison, 19992).

Druk Dovid, Tsu der geshikhte fun der yudisher prese (in Rusland un Poylen) (Varshe, 
1920).

Grill Tobias, ‘Die polnisch-jüdische Tageszeitung “Das Yudishe Vort” als Versuch 
eines deutsch-jüdischen Kulturtransfers nach Osteuropa’, in Eleonore Lappin 
and Michael Nagel (eds.), Deutsch-jüdische Presse und jüdische Geschichte. Doku-
mente, Darstellungen, Wechselbeziehungen (Bremen, 2008), 185–207.

Pryłucki Cwi, Wspomnienia (1905–1939), ed. by Joanna Nalewajko-Kulikov, trans. 
by Agata Kondrat (Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta 
Warszawy, 28, Warszawa, 2015).

Silber Marcos, Leumiut shona, ezrahut shava! Ha-ma’amats le-hasagat otonomia li-
-yehudei polin be-milhemet ha-olam ha-rishona (Tel Aviv, 2014).

Szajkowski Zosa, ‘The Struggle for Yiddish during World War I: The Attitude of 
German Jewry’, Leo Baeck Institute Yearbook, ix (1964), 131–58.

Zechlin Egmont (in collaboration with Hans Joachim Bieber), Die deutsche Politik 
und die Juden im Ersten Weltkrieg (Göttingen, 1969).

Zieliński Konrad, Stosunki polsko-żydowskie na ziemiach Królestwa Polskiego w czasie 
pierwszej wojny światowej (Lublin, 2005).

Joanna Nalewajko-Kulikov – 19th and 20th century history; assistant professor at 
the Institute of History, Polish Academy of Sciences; e-mail: jnalewajko@ihpan.edu.pl

87 Szajkowski, Struggle for Yiddish, 145.

Warsaw Yiddish press in 1915–18

http://dx.doi.org/10.12775/APH.2016.113.04




